Mari Klik

Oct 27, 2013

Jom bersedekah

Bismillahirrohmanirrahim...



Assalamualaikum..

Lama giler aku menyepikan diri dan membawa diri dari dunia blog..nama blog pon dah bertukar.rasa macam buat blog baru pula.ahaha.macamlah ada orang nak baca blog aku ni kan.picisan je..tapi tu tak penting yang penting aka rasa nak menulis harini mcm orang yang tengah craving nak makan something tuuu.macam tulah rupanyaa..bahaya nie.eheh.

Ni aku terjumpa dekat facebook and I like these quote.pada aku, janganlah kita berlokek untuk bersedekah. walaupon 10 sen pon tak apa asalkan niat kita ikhlas nak derma. kadang-kadang dalam realiti kehidupan ini kita sendiri tidak perasan bila kita bersedekah tiba-tiba mak kita dapat adiah, kakak kita dapat kerja, adik kita dapat masuk asrama.secara tidak langsung orang lain akan dapat kebaikannya jugak kan :)

Ingatlah bersedekah membuka pintu rezeki dan janganlah sesekali kita bersedekah hanya untuk mendapat balasan Allah tetapi bersedekahlah seikhlas hati anda.Sedekah adalah saham kita di akhirat nanti tau.

Allah S.W.T berfirman dalam surah Al-baqarah ayat 245
مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً ۚ وَاللَّهُ يَقْبِضُ وَيَبْسُطُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ

Maksudnya :
Siapakah yang mau memberi pinjaman kepada Allah, pinjaman yang baik
(menafkahkan hartanya di jalan Allah), maka Allah akan meperlipat gandakan
pembayaran kepadanya dengan lipat ganda yang banyak. Dan Allah
menyempitkan dan melapangkan (rezeki) dan kepada-Nya-lah kamu dikembalikan. 


Antara fadhilat bersedekah :
1. Menyembuhkan berbagai penyakit.
2. Menjauhkan dari segala macam kesulitan & masalah.
3. Diselamatkan dari segala keburukan.
4. Menenangkan hati dan jiwa.
5. Melapangkan rezeki.

























 Sampai di sini sahaja. Jazakallahu Khairan Kathira

p/s: Aku nak final exam next week. Doakan aku berjaya ye. kita dah ada instagram.sape-sape yang nak follow kita kat sini.



No comments:

Post a Comment